piątek, 22 listopada 2013

Operat szacunkowy

    Kiepskie wieści - możliwe, że nie zdążymy z załatwieniem kredytu do końca roku, co za tym idzie ciężko będzie nam zakupić całość materiałów do stanu surowego, ale może uda się kupić część (bez dachówki).
    To wszystko tak długo trwa i tak wiele kosztuje.... Dzisiaj przyszedł do nas Pan B., rzeczoznawca, zrobić operat szacunkowy. Chodzi o wycenę działki w stanie obecnym oraz działki już z przyszłym domem. Potrzebne jest to do wyliczenia czynnika LTV, o którym już wspominałam, ale jeszcze raz wytłumaczę - skrót ten oznacza Loan to Value (czyli pożyczka do wartości). Im niższy czynnik LTV, tym korzystniejszą marżę można uzyskać w banku. LTV wylicza się ze wzoru: Loan/Value x 100%.
  Weźmy przykład następujący. Załóżmy, że chcemy z Grzesiem wziąć 350 000 kredytu (loan), a rzeczoznawca stwierdzi w wycenie, że nasza działka z domem warta będzie 500 000, to 350 000/ 500 000 i razy 100% wychodzi 70%, co jest dosyć dobrym wynikiem. Może uda się taki zdobyć.
    Pan B. przyszedł, porobił zdjęcia (było mi go żal, kiedy aparat odmawiał mu posłuszeństwa, chciałam zaoferować lustrzankę Grzesia, ale Pan B. uniósł się może dumą, a może zawstydził i odmówił mojej ofercie), a potem weszliśmy do mnie na chwilę, by przekazać dokumenty odnośnie domu. Zapytałam kiedy można się spodziewać gotowego operatu...Omal nie osunęłam się na podłogę, kiedy Pan B. powiedział, że "może" pod koniec przyszłego tygodnia.... Mrugnęłam oczami i spytałam z niedowierzaniem "może???". Na co Pan B. popatrzył na mnie i chyba zrozumiał, że mi się spieszy...więc koniec końców udało mi się wynegocjować gotowy operat w środku następnego tygodnia... Będziemy musieli zapłacić za to 900 zł...
   Dodatkowo Pan I. zrobił dla nas projekt wykonawczy przyłącza wodociągowo- kanalizacyjnego, który teraz musimy złożyć do Wodociągów z prośbą o uzgodnienie dokumentacji projektowej... Nie powiem Wam jeszcze ile nas to kosztowało, ponieważ Pan I. jeszcze się nie określił...
   Tak więc tyle na dzisiaj, teraz czekam na mojego Mężusia, aż wróci z delegacji, bardzo za Nim tęsknię, chociaż nie było Go zaledwie 2 dni.
  Miłego wieczorku Wszystkim!

1 komentarz:

  1. Ja jeszcze nigdy nie miałem okazji się budować więc na dobrą sprawę nie wiem jak to jest. Oczywiście posiadam swoje mieszkanie, ale do budowy domu jeszcze daleko. Bardzo fajnie, że kalkulator https://cuk.pl/kalkulator-ubezpieczenia-mieszkania-i-domu pozwala nam na szybkie i atrakcyjne wyszukiwanie polis na ubezpieczenie nieruchomości.

    OdpowiedzUsuń